Clubhouse: що це таке, навіщо він потрібен і чому про нього всі говорять

Ілон Маск, що кличе Путіна, Олег Тиньков, що йде на пенсію, заблокований Соловйов і нескінченний потік мемів – чому весь тиждень всі говорять тільки про Clubhouse, хто там вже є і що взагалі відбувається?

За минулий тиждень додаток Clubhouse став одним з найбільш обговорюваних в соцмережах. Користувачі шукали можливість потрапити в закриту соцмережу, де можна поговорити з Ілоною Маском і Марком Цукербергом, а вже зареєстровані учасники розмірковували про незвичайний для них форматі спілкування.

Всього лише за кілька тижнів Clubhouse став самим викачуваним додатком в російському App Store, а також встиг послужити платформою для декількох значущих подій – наприклад, оголошення Олега Тинькова про відхід з бізнесу. Розбираємося, ніж нова соцмережа відрізняється від інших, що там роблять користувачі і з якими проблемами вже зіткнулися люди.

Що таке Clubhouse?

Clubhouse – це нова соціальна мережа, в якій користувачі можуть спілкуватися лише голосом. На даний момент платформа залишається закритою для широкої публіки, потрапити туди можна тільки за допомогою знайомих, які вже отримали до додатка доступ.

Соцмережа була створена менше року тому – навесні 2020 року. Clubhouse придумали випускники Стенфордського університету Пол Девісон і Роен Сет. Уже в січні 2021 року додаток, яке поки працює тільки на IOS, оцінювалося в мільярд доларів.

Творці підкреслюють, що одним з головних принципів платформи є “щире спілкування і вираження”.

Чому Clubhouse став таким популярним?

На 19 лютого додаток було завантажено понад п’ять мільйонів разів по всьому світу.

Хоча в Україні Clubhouse почав набирати популярність тільки на початку 2021 року соцмережа вже вийшла на перше місце по скачуванням серед безкоштовних додатків в App Store, випередивши TikTok і Telegram.

Експерти вважають, що популярність соцмережі можна пояснити вражаючим списком знаменитостей світового масштабу, зареєстрованих в Clubhouse. Серед них – Ілон Маск, Марк Цукерберг, Каньє Уест і Джаред Лето. З огляду на специфіку застосування, це означає, що в теорії будь-який користувач може поговорити з цими людьми, опинившись в потрібній кімнаті в потрібний момент.

“Основна причина її [соцмережі Clubhouse] популярності – це ілюзія прямого розмови із зіркою. Адже що було до цього? Ви дивіться Дудя в” Ютьюб “і розумієте, що він не говорить з вами. Ви слухаєте подкаст, і як ніби говорять з вами , але насправді немає. Навіть стрім не давав ніколи відчуття, ніби ви опинилися з Плющевого або Ройзманом в одному купе поїздаі, і можете або підслухати чужу розмову, або навіть іноді в неї вступити, “- коментує популярність соцмережі журналіст і співзасновник агентства KFConsulting Ілля Клішина.

Так як туди потрапити?

Поки Clubhouse залишається закритою соцмережею, хоча засновники обіцяють зробити її відкритою в доступному для огляду майбутньому. Зараз туди можна потрапити двома способами: отримати запрошення від вже зареєстрованого користувача або подати заявку на реєстрацію і почекати, коли хтось зі списку контактів, вже зареєстрований в Clubhouse, схвалить заявку.

Але все не так просто – чекати схвалення від знайомого можна довго, так як число користувачів в мережі все ще обмежена, а кожен зареєстрований користувач спочатку отримує не більше трьох запрошень для друзів.

У гонитві за запрошеннями користувачі рунету почали створювати канали та групи, призначені для обміну запрошеннями. В “Телеграма” навіть з’явилися спеціалізовані канали, де інвайт можна купити, а ціни на запрошення варіюються від кількох сотень до десятків тисяч грн.

Хто там є, кого немає і що взагалі відбувається?

Все спілкування в Clubhouse відбувається в реальному часі і тільки в аудіо-форматі, на платформі немає ніякої можливості спілкуватися письмово. Користувачі спілкуються в так званих кімнатах – аудіочатах, які можуть бути публічними або закритими. В кімнаті є модератори, спікери і слухачі. Останні не можуть брати участь в дискусії, поки не використовують функцію “підняти руку” і не будуть схвалені модератором – і тоді перейдуть в статус спікера.

Більшість відкритих для публіки кімнат в Clubhouse присвячені конкретній темі, яка позначена в її назві. Користувачі можуть знайти цікаві для них дискусії за темами, а також бачити, в яких кімнатах знаходяться люди, на яких вони підписані.

У Clubhouse ведуться розмови про підприємництво, соцмережах, культурі і політиці, але бувають і “беззвучний” кімнати, куди приходять в пошуках цікавих знайомств, де користувачі шукають нові контакти на підставі опису профілю учасників. Є і кімнати для розваг – наприклад, де користувачі задають один одному каверзні питання, як в грі “Правда або дія”, але без другого елементу, і просто розповідають кумедні історії з життя незнайомим людям.

На даний момент в додатку зареєстровані блогери, журналісти, підприємці, діячі культури, і багато інших. На початку тижня російський бізнесмен Олег Тиньков побив рекорд, зібравши в своїй кімнаті понад 5 тисяч користувачів за півгодини.

Приблизно тоді ж Ілон Маск написав твіт, в якому запросив Володимира Путіна поговорити з ним в кімнаті Clubhouse. Прес-секретар Путіна, Дмитро Пєсков назвав пропозицію “цікавою”, але нагадав , що російський президент соцмережами не користується.

Що можна, що не можна?

Clubhouse просить своїх користувачів дотримуватися певних правил. Наприклад, всі користувачі повинні використовувати в додатку своє реальне ім’я та бути старше 18. Правда, контролювати це поки не виходить.

Так, у вівторок ввечері в Clubhouse під ніком Luiza зайшла 17-річна Єлизавета Розова, яку ЗМІ називають передбачуваної позашлюбною дочкою Володимира Путіна.

Разом з друзями вона створила кімнату “все ті ж на манежі” і навіть трохи поспілкувалася з потрапившими туди журналістами.

У Clubhouse заборонена цькування, дискримінація, образи і поширення неправдивої інформації. Також не можна записувати розмови, які відбуваються в кімнатах.

Модерація на платформі працює за рахунок самих користувачів: кожен учасник може поскаржитися на поведінку, що порушує правила платформи, після чого Clubhouse проведе розслідування і прийме відповідне рішення.

У понеділок, 15 лютого, на платформі була заблокована кімната телеведучого Володимира Соловйова під назвою “Чому не злетіла квір революція в Росії?”. Кімната була заблокована після безлічі скарг користувачів.

Сам Соловйов відреагував на блокування фразою: “Ну звичайно, злякалися маленькі”.

Після блокування телеведучого в Clubhouse з’явилося відразу кілька кімнат, присвячених цій події. В одних кімнатах спікери міркували про те, що блокування кімнати Соловйова суперечить принципам свободи слова, в інших – раділи, що кімнату вдалося закрити.

Що з безпекою?

В середині лютого американські експерти з Stanford Internet Observatory (SIO) виявили , що при створенні Clubhouse розробники використовували технології китайської компанії Agora. При цьому дані користувачів і кімнат передавалися в китайську організацію в незашифрованому вигляді, а значить, могли легко потрапити в розпорядження уряду Китаю.

У відповідь на дослідження представники Clubhouse сказали, що планують додати додаткове шифрування, щоб мінімізувати ризики.

У Китаї Clubhouse теж став набирати популярність на початку лютого, але незабаром додаток було заблоковано на території країни. За короткий проміжок часу, поки платформа була доступна китайським користувачам, на ній встигли обговорити багато тем, про які говорити в Китаї публічно практично неможливо.

6 лютого о китайському сегменті Clubhouse була створена кімната під назвою “Чи є в Сіньцзяні концентраційні табори?”. У дискусії, що тривала 12 годин, мусульмани-уйгури розповідали свої історії китайцям, багато з яких до цих пір сумнівалися в існуванні таких таборів.

Кімната, присвячена обговоренню протестів на площі Тяньаньмень в 1989 році, які є забороненою темою в Китаї, зібрала рекордну кількість користувачів – 5 тисяч.

З якими проблемами вже зіткнулися користувачі?

Деякі користувачі в Україні і по світу вже висловили заклопотаність деякими елементами культури Clubhouse, яка, на їхню думку, може створювати проблеми і в майбутньому.

Наприклад, частина користувачок обговорює проблему мізогінії в додатку. Блогер з Техасу Порша Белль розповіла про те, що коли вона заговорила про мізогінії на платформі, користувачі почали створювати кімнати, в яких закликали інших надсилати скарги на її аккаунт, щоб домогтися її блокування. Її аккаунт був заблокований на минулому тижні.

У українському сегменті теж зустрічаються коментарі про те, що в Clubhouse жінкам набагато складніше бути почутими, тому що їх постійно перебивають, а в більшості кімнат кажуть в основному чоловіки.

Інші бояться, що Clubhouse може стати платформою для поширення невірної інформації і конспірологічних теорій – в тому числі про Covid-19.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *